Blog #2 – YouTube? Ta kdee, to treba do Telky.

Daniel Sitáš circle

Autor článku – Daniel SITÁŠ

Blog #2 – YouTube? Ta kdee, to treba do Telky.

“Reklamu na YouTube? Ta kdeee, to treba do telky. To všetci vidia.” No a to je reakcia, s ktorou sa občas stretávam. Po tejto vete mám mierne zvýšený tlak, lebo viem, že to nebude jednoduché, ale tak reku, hádať sa nebudeme. Sme kultúra sama o sebe. Tu prichádza na rad malá argumentačná vojna, na konci ktorej klient zväčša uzná, že predsa len ten YouTube nie je taký zlý a pre neho má viac než dostatočný potenciál, aby to riskol.

Keď si pozrieme možnosti reklamy na YouTube tak sú v podstate 3 : In-Search, In-Display a In-Stream. Tie prvé dve sú dobré, ak chcete zvyšovať viditeľnosť. Ale, ak chcete ľudí dostať na stránku a doviezť ich k skutočným predajom, tak jednoznačne vedie In-Stream.

Určite ho dobre poznáte z návštev YouTube-u. Je to ten malý reklamný vstup na začiatku videa, ktorý zväčša môžete po 5 sekundách preskočiť. Je tu veľa podobností s TV reklamou, avšak predsa len sa nájde pár rozdielov.

No.1 Pay Per View – Platba za zhliadnutie (ale len to skutočné)

Jeden zo základných rozdielov medzi TV a YouTube. Ak si predsa len z nejakého dôvodu (pre mňa neznámeho) vyberiete TV reklamu, kde sa cena pohybuje od cca 500€ za 30s vysielacieho času niekedy o pol jednej ráno až do 8800€ za 30s v prime time, kedy vraj pozerá TV najviac ľudí, vy zaplatíte a reklama ide, či si ju niekto pozrie alebo nie.

A YouTube? V priemere 17 až 30 centov (0,17-0,30€), avšak, keď je konkurencia milión, tak môže byť aj 1€. Ale pozor! Za prvých 30 sekúnd neplatíte. Čiže, ak Vašu reklamu preskočia, vy neplatíte. Ak si ju nepozrú celú, ale len 19 sekúnd, vy stále neplatíte. Zaplatíte len vtedy, ak si z nej pozrú viac ako 30 sekúnd alebo ju pozrú až do konca. No je toto pri TV možné?

No.2 Nižšie vstupné náklady

Pri štandardnej TV reklame je nutné objednať si vyhradený čas dopredu a zaň aj zaplatiť, čo je spojené s vysokými nákladmi ešte skôr, ako sa vôbec niečo udeje. Pri YouTube platíte až vtedy, keď si reklamu niekto pozrie. Sú to významne nižšie sumy. Z vlastnej skúsenosti viem, že niekedy cena za pozretie môže byť aj 4 centy (0,04€). Takže za pár stoviek viete osloviť cielene masy ľudí. Nevravím, že za stovečku oslovíte pol sveta a Majku z Gurunu, ale skúste to rovnako cez telku.

No.3 Cielenie priatelia, cielenie!

Jedna z vecí, ktorá sa nedá odoprieť online reklame je cielenie. Dovolil som si to zvýrazniť aj podčiarknuť, lebo je to jedna z najfamóznejších vecí internetu. Vieme cieliť na vek, pohlavie, čas, deň a dokonca aj počasie. Máme aj kontextové cielenie, v ktorých videách by sa mala zobraziť reklama. A potom je to samozrejme remarketing a záujmy, kde využívame historické dáta, ktoré sme si zozbierali. Takže žiadne hádankovo, že túto reláciu by mohli pozerať mladý od 13-27 rokov, lebo sa im páči Jopo. Ideme na to exaktne. Základ je, aby sme si určili cieľovú skupinu.

No.4 Väčší zásah

Podľa Nielsonovho reportu, Youtube zasiahne viac dospelých (18-34 rokov) ako TV. Viem, viem, budete namietať, že nie sme Amerika. To je pravda, ale čo nie je, môže byť. Vieme z vlastnej skúsenosti, že trendy k nám prichádzajú s istým časovým odstupom. Už dnes pozrie priemerný Európan 6 videí na YouTube denne, čo je dosť slušný priestor na propagáciu.

Netreba zabúdať, že pri dnešných set top boxoch si ľudia vedia nahrať obľúbené TV relácie a reklamy proste pretočia. Na YouTube vedia síce preskočiť po 5 sekundách Vašu reklamu, ale do 5 sekúnd sa zmestí habadej.

No.5 Uľahčíte potenciálnym zákazníkom prístup k Vám

Náhodou si pozriete nejakú TV reklamu, ktorá Vás zaujme. No a čo teraz? Musíte sa vybrať do obchodu. Alebo si musíte nájsť tablet alebo ísť k počítaču a vyhľadávať, klikať. Alebo rovno zavolať a vypytovať sa, čo niekomu môže silno vadiť. Ja viem, nezdá sa to ako niečo ťažké, ale musíte si uvedomiť, že ľudia sú pohodlní. Ak chcú nakupovať, zarezervovať si stôl alebo si Vás nájsť, tak im to treba uľahčiť. V YouTube si klikne na reklamu a už je na Vašej stránke. A už sa to varí i mieša.

No. 6 Že ROI?

Naložíte plno peňazí do TV reklamy, pridáte nejaké billboardy, letáky, no a teraz mi povedzte, aká je návratnosť investície (ROI)? Koľko peniažtekov ste minuli, aby ste získali jedného nového zákazníka? No áno, dá sa to nie príliš exaktne vypočítať, ale ako oddelíte tých, ktorí si Vás našli inak? Môže sa stať, že na základe reklamy neprišiel nikto nový, len starí známi (aj tých máme radi).

No, ale aha ho. Pri YouTube a celkovo online reklame vidíte všetko. Koľko ľudí videlo reklamu, koľkí na ňu klikli, či došli šťastne na Váš web, čo tam následne robili a či vykonali konverziu (nákup, objednávku, volanie).

No.7 Organické vyhľadanie zadarminko

Vzhľadom na to, že svoju reklamu nahráte na servre YouTube-u, je šanca, že ju ľudia nájdu prirodzene vo vyhľadávaní, ako ktorékoľvek iné video. Veď predsa YouTube je 2. najúspešnejší vyhľadávač hneď po Googli. Môže sa dokonca objaviť na pravej strane ako súvisiace video, ktoré Vám YouTube odporúča. A na záver niečo, čo pri TV reklame nie je možné. V YouTube vedia ľudia Vaše video/reklamu, ak sa im páči, zdieľať a posielať priateľom, čo vie výrazne dopomôcť k väčšiemu zásahu a čo je dôležité, je to úplne zadarmo.

 

To by bolo na dnes všetko

S citom k vzdelaniu a mentálnemu pokroku

Borci z A-Systems